Maak nu een gratis retailer account aan of bekijk de andere mogelijkheden.
Maak nu een gratis retailer account aan of bekijk de andere mogelijkheden.
Voor mooie duurzame labels en designers heeft Modefabriek The Sustainable Stop in het leven geroepen, een centrale area voor duurzame brands en designers op Modefabriek. Maar wanneer is een merk aan het verduurzamen en kan het zich hier presenteren? Rachel Cannegieter, founder van RethinkRebels, hielp ons bij het creëren van de criteria waar de labels aan moeten voldoen.
RethinkRebels: circulair fashion consultancy
Rachel heeft een BA in Fashion Management, een MA in Sociale Wetenschappen, meer dan 20 jaar ervaring in de mode-industrie in verschillende rollen zoals inkoop, product management, en sales management in internationale modebedrijven. Zij is oprichter van circulair fashion consultancy RethinkRebels, geeft les aan het AMFI en wordt vaak gevraagd om te komen spreken op evenementen en in paneldiscussies. “Met RethinkRebels willen wij de circulaire mode-industrie accelereren, simpelweg omdat het beter moet: voor onze planeet en onze kinderen. Concreet doen we dit door samen te werken met merken, retailers en ondernemingen met ons service aanbod van duurzame strategie, pragmatisch aanpak tot en met communicatie.”
Rachel: “We hebben inmiddels samengewerkt met 50+ merken uit 10 verschillende landen. Onder deze merken verschillende ondertekenaars van het convenant duurzame mode en textiel, die aan hoge due diligence rapportage standaarden moeten voldoen.“
RethinkRebels X Modefabriek
Samen met RethinkRebels werken wij aan het samenstellen van de juiste combinatie aan duurzame designers en brands op ons nieuwe platform: The Sustainable Stop. Hier laten mooie merken, een kritische blik op de mode-industrie en nieuwe productiemogelijkheden je zien dat bewuster kopen en inkopen makkelijker en leuker is dan ooit. Toen we 25 jaar geleden begonnen met Modefabriek, was het niet onze intentie om een ‘duurzame beurs’ te zijn. Al snel realiseerden we ons dat het bouwen van een beurs, maar ook de hele kledingproductie van de merken die op de beurs staan, zijn weerslag heeft op mens, dier en milieu: een onbedoelde impact. Inmiddels hebben we enorme stappen gemaakt en zijn er velen sustainable collecties en duurzame Talks op Modefabriek. Ook recyclen we 90% van alle stands, tapijt en materialen, bieden we biologische drankjes en eten aan. Modefabriek wil positieve verandering in de mode-industrie accelereren en dit doen we door de Sustainable Stop!
The Sustainable Stop op Modefabriek januari 2022
The Sustainable Stop is voor duurzame brands die zich herkennen in de volgende termen: ambitious, transparent, eco-friendly, circular, good working conditions, sustainable materials and giving back to local communities. Voordat een merk kan deelnemen, wordt het volgens de beoordelingscriteria gecheckt door RethinkRebels in overleg met Modefabriek.
Herken jij jezelf in bovengenoemde criteria en zou jij graag met jouw merk op 23 + 24 januari 2022 op The Sustainable Stop willen staan van Modefabriek? Mail dan naar sales@modefabriek.nl.
Deel artikel